Złożona przez SKPL oferta na wagony pierwszej klasy i gastronomiczne jest analizowana, choć kosztorys został znacznie przekroczony. Co do wagonów klasy drugiej, na które nie złożono żadnej oferty, wkrótce zostanie ogłoszony kolejny przetarg – dowiadujemy się z odpowiedzi PKP Intercity w sprawie przetargu na wynajem wagonów.
– Trwa ocena i badanie ofert w zakresie części 1 i 3 zamówienia na wynajem wagonów pasażerskich – informuje biuro prasowe PKP Intercity. Oznacza to, że choć – jak pisaliśmy przed tygodniem – oferta SKPL (jedyna w postępowaniu)
okazała się droższa od kosztorysu (nieznacznie w przypadku wagonów pierwszej klasy, lecz przeszło dwukrotnie dla gastronomicznych), unieważnienia przetargu nie można uważać za przesądzone.
Przedmiotem jednej z części zamówienia były jednak także wagony drugiej klasy. Tu SKPL nie złożyło propozycji. – W zakresie części 2 dotyczącej wynajmu wagonów klasy 2 postępowanie zostanie niezwłocznie unieważnione i ponownie ogłoszone – zapowiada przewoźnik.
Przedmiotem części pierwszej jest wynajem 15 wagonów klasy 1 (i kolejnych 8 w ramach prawa opcji). SKPL zażądało ceny brutto 34 206 300 zł za zamówienie podstawowe i 69 932 880 zł z prawem opcji. Kosztorys PKP Intercity wynosi odpowiednio: 33 364 980 zł i 65 242 336,50 zł. Druga część zamówienia obejmowała wynajem 10 wagonów klasy 2 z możliwością rozszerzenia o następnych 5.
Zakres części trzeciej to wynajem 5 wagonów gastronomicznych (i drugich tylu w opcji). Cena zaproponowana przez SKPL to 23 335 560 zł dla zamówienia podstawowego i 46 671 120 zł dla rozszerzonego. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na tę część 11 458 680 zł (podstawa) i 28 646 700 zł (rozszerzenie). Wszystkie kwoty podano jako ceny brutto. Cena była jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.
We wszystkich trzech częściach
ogłoszonego na początku listopada przetargu wymogiem jest prędkość maksymalna co najmniej 160 km/h. PKP Intercity chcą wynająć wagony na 36 miesięcy (z możliwością wydłużenia maksymalnie o kolejny rok). Pojazdy muszą mieć dopuszczenia RIC do kursowania w Polsce i krajach sąsiednich. Utrzymaniem wagonów, w tym – planowymi przeglądami P3, P4 i P5, ma zajmować się wykonawca.
Wynajmowanie wagonów z dopuszczeniami do ruchu międzynarodowego ma być rozwiązaniem przejściowym, stosowanym do czasu uzyskania takich dopuszczeń przez nowe wagony przewoźnika, wyprodukowane w poznańskiej FPS H. Cegielski. – Robimy wszystko, by nie czekać, lecz rozwijać ofertę w oparciu o zasób, który mamy dziś –
mówił przed kilkoma miesiącami Rynkowi Kolejowemu członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak.